Daar is ze weer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Danielle Straten - WaarBenJij.nu Daar is ze weer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Danielle Straten - WaarBenJij.nu

Daar is ze weer!

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

02 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Dya ete wan tori foe me,
Fawaka?
Grantangi foe oen berichten!!!!
Me wan verteri oenoe sa me du wiki disi.
Jaja ik leer het al!!!!

Deze week heb ik weer stage gelopen. In de klas hoefde weinig meer te gebeuren, omdat de kinderen op 4 april hun rapport krijgen en eigenlijk alle stof wel behandeld is. Dat is wel heel apart hier. Het belangrijkste is dat het boek uit is. Of de kinderen de stof begrijpen maakt niet uit. De inspectie wil alleen zien dat alle boekjes uit zijn!
Maandag en dinsdag stond ik weer alleen. Mijn mentor was weer eens ziek. Die vrouw moet binnen de kortste keren overspannen zijn. Ze heeft 4 kinderen geproduceerd, haar man is werkeloos en zij heeft twee banen. Na school moet ze elke dag van 3 tot 9 of later werken bij een hotel in de stad. Ik heb geen idee wie dan voor de kinderen zorgt, maar zij in ieder geval niet. Vaak ligt ze ook uitgelteld, bijna slapend op haar bureau als ik les aan het geven ben.
Mijn advies....schop die vent het huis uit en koop condooms!

Woendag ben ik met mijn klas naar het kinderboeken festival geweest. Dat is een groot festival voor alle basisschool kinderen van Paramaribo. We gingen er met een bus naartoe. Eigenlijk zouden we drie stands bezoeken, maar dat waren er uiteindelijk twee geworden. Surinamers en plannen is ook geen goede combinatie. Hahaha.
Als eerste activiteit kregen de kinderen computer les. Dat was echt prachtig om te zien. Onze school staat in de wijk Zorg en hoop. Het is een achterstandswijk van Paramaribo, dus je kunt ervan uit gaan dat deze kinderen geen computer heben thuis. Sommige kinderen wel, maar de meeste niet. Je had het moeten zien. Ze wisten niet eens hoe een muis werkte. Dat was zo apart. Toen ze het eenmaal doorhadden, waren ze niet meer bij die dingen weg te slaan. Helaas moesten we na een half uur door naar de volgende activiteit.
We gingen naar het Druppie avontuur. Dat was een activiteit die georganiseerd werd door Paraspring water. De kinderen werden in 3 groepjes verdeeld. Het eerste groepje moest naar voren komen. Ze kregen een zaklamp en pen en papier in hun handen en er werd verteld dat ze het Druppie avontuur gingen beleven. ( het was een soort doolof in het donker, waar ze puzzels in moesten oplossen) maar dat vertelde ze er niet bij. De kinderen werden helemaal bang. Shaguella vroeg: juf zit daar een beer binnen? Hahaha, ik zei dat zul je wel zien. Bibberend ging ze naar binnen. Al gillend en lachend kwam even later de eerste groep naar buiten. Ze mochten niks zeggen tegen de anderen wat daarbinnen te doen was. dat deden ze ook niet en speelde het spelletje leuk mee. Uiteindelijk zijn ook de andere groepjes naar binnen gegaan. Ze hadden leuke prijsjes gewonnen en hebben veel plezier gehad. Toen liepen we naar de volgende activiteit. Deze ging helaas niet door. Toen zijn we maar gaan pauzeren. Dat wil hier zeggen ETEN!! Mijn mentor begon aan een bak bami met kip waar je akelig van werd. ( en dat om 10 uur ’s ochtends ) ze zei steeds dat ze nog ziek was, maar daar merkte ik weinig van. Toen ze haar eten op had vertelde ze me een verhaal waar mijn mond van open viel. Ze had de dag ervoor in haar broek gescheten toen ze moest niezen. Ik dacht nog: bedankt voor deze mededeling!?!?
Het was een erg leuke en gezellige dag.

Donderdag zijn we met alle pabo studenten van het interactum uit eten geweest. Die mensen hebben we in september vorig jaar ontmoet bij een conferentie in Schoorl. Het was erg leuk om iedereen weer te zien. We hebben gegeten bij Sarihna. Dat is een Javaans restaurant bij ons in de buurt. De Javaanse mensen staan hier bekent om hun hygiene en hun lekkere eten. Wij eten dus ook echt alleen bij Javanen (Warungs)

Vrijdag uit school besloten Mayo en ik even een broodje te gaan eten. We stonden bij de balie om wat te bestellen toen er opeens een surinaamse vrouw mij aansprak. Ze vroeg me eerst hoe oud ik was. ik keek haar raar aan en zei toen: 23. Toen vroeg ze me hoe lang mijn haar was.... ik wees het aan op mijn schouders, met de gedachte, waarom vraagt ze dit. Toen legde ze het me uit. Ze was op zoek naar een blondine voor een reclame spot voor de RBTT bank. Ze nodigde me uit om een screening te komen doen bij haar bedrijf. We hebben telefoonnummers uitgewisseld, maar of ik het doe weet ik niet! We wachten af.......

Zaterdagavond zijn we met een heleboel Nederlanders naar een optreden geweest van de Dijk ( die Nederlandse band) die kwamen gratis optreden bij de V- tunnel in de stad. Ik waande me even bij de vrienden van Amstel. Het was ontzettend leuk. 80% van de mensen die er waren, waren blank. Ze hadden een paar nummers gedaan en toen zei de zanger opeens: Komen we helemaal naar Paramaribo om op te treden voor een ander publiek....staan we nog voor blanke mensen. Toch hadden ze een paar Surinaamse nummers ingestudeerd en ze begonnen een heel salsa reportoire te spelen. Dat was echt zo geweldig. Iedereen ging op dat moment uit hun dak. Twee uur lang hebben ze ons vermaakt ( zie foto’s) Het was een van de leukste avonden hier in Suriname.
( Verdyne ik heb weer de dansvloer gevonden!!!!)

Zondag heeft het weer de hele dag geregent. Dus besloten we onszelf nuttig te maken voor school. Soms vergeten we even dat dat de reden is waarvoor we hier zijn.

Dinsdag dan is Tim hier!!!.....vandaar dat ik nu mijn nieuwe verhaal op de site zet. Het volgende verhaal zal van ons tweeën worden denk ik.

Ok ik ga stoppen......tot snel weer allemaal!

Liefs Daan



P.S.:
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen....bedankt voor alle berichten. Ik kijk elke dag vol spanning weer op mijn site, om te zien welke mensen er gereageerd hebben. Het blijft leuk!

  • 02 April 2007 - 21:06

    Joni:

    Heeey Daan

    Het blijft ook erg leuk om elke keer weer nieuwe verhalen te lezen. Dat blijft ook erg leuk! Zo te horen heb je weer een paar super dagen achter de rug en komen er nu nog twee hele leuke weken aan :D

    Geniet ervan! Liefs Joon

  • 03 April 2007 - 08:01

    Lobke :

    Heee Daaaaaaaaaaaan!

    Leuk om je verhaal weer te lezen. Je maakt een hoop leuke dingen mee. Kijk er altijd weer naar je verhaal uit, wat je weer hebt beleefd aan de andere kant van de wereld. Heel veel plezier met Tim samen. Geniet er maar van:D

    Liefs,
    Lobke

  • 03 April 2007 - 11:19

    Wietse En Andzia:

    Heej Daan!
    We schamen ons diep dat dit pas ons eerste berichtje is. Maar er zat een logica achter: Wij dachten dat iedereen de eerste week heel veel berichtjes zou gaan sturen, en dat het daarna langzaam minder zou gaan worden. Zo gaat dat nu eenmaal, toch? Dat dachten wij althans. Maar je zit er nu al 5 weken, en mensen blijven maar leuke berichtjes plaatsen. Je bent blijkbaar echt heel populair! (Niet dat we dachten dat dat níet zo was, natuurlijk...;-) Maargoed, onze logica blijkt dus niet te kloppen. Vandaar dat we nu met het schaamrood op onze kaken een berichtje sturen, en beloven dat we dat de komende weken ook nog blijven doen. Dan halen we het dubbel en dwars in. Oke? Want we missen je wel heel erg!

    Groetjes,
    Wietse en Andzia

  • 03 April 2007 - 16:08

    Shirley :

    Hey Daantje
    Leuk hoor, al die verhalen van jou!
    IK lees ze elkeer met VEEL PLEZIER.
    Ik weet eigelijk niet zo veel te vertellen. Ik doe dat liever in real life. Veel plezier samen met Tim. Groetjes Shirley.

  • 03 April 2007 - 16:55

    Marleen:

    Hey meid!
    Ik blijf je volgen hoor!!;)
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!:D
    ik wens je echt een superfijne week toe!!
    geniet er maar van!
    liefs kus Marleen

  • 03 April 2007 - 17:10

    Lieke:

    Hey Klasgenootje,

    Ik dacht ik ga maar weer eens je verhalen lezen! Klink allemaal heel spectaculair hoor..:-)
    Geniet er nog van, voor je het weet is je stage alweer voorbij!!
    Succes..

    Liefs Lieke

  • 03 April 2007 - 19:38

    José Van Hooff:

    Hoi Daan,
    Je kent mijn niet maar Tim is mijn spinninginstr. Hij vertelde,dat zijn vriendin in Suriname is om daar te werken. En dat hij daar ook snel toe zou gaan. Hij vroeg of dat ik nog wat dingen had om hem mee te geven voor de kinderen in Suriname. Dat heb ik gedaan. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
    Ik ga zeker jouw site volgen en je mooie verhalen lezen.
    Doe de groeten aan Tim.
    Groetjes,
    José van Hooff

  • 03 April 2007 - 21:02

    Mia En Jan:

    Na twee uur langzaam en stilstaand verkeer, drie uur wachten op Schiphol en negen uur vliegen is Tim nu eindelijk bij je, hoorden we net. Toen stond PSV nog maar met 1-0 achter. Inmiddels is het afgelopen en is de eindstand 0-3 . Nu dat zal bij jullie de pret niet drukken.
    Trouwens wat heb je weer een fantastisch verhaal geschreven. We zijn benieuwd of je haar lang genoeg is voor het spotje. We horen het, heel veel plezier jullie samen, de groeten aan Tim.

    Veel liefs Mia en Jan

  • 04 April 2007 - 07:34

    Mam:

    eindelijk elkaar weer zien
    veel plezier samen en tot dinsdag

  • 04 April 2007 - 12:01

    Via:

    Ha Daantje en nu ook ha die Tim.

    Daan bedankt voor de leuke kaart,en ja we hadden graag willen komen,maar we moeten nu toch zorgen dat Maik zijn tentamens haalt.
    Jij maakt ook altijd wat mee,nog even of je bent fotomodel i.p.v juf.
    Leuke mentor het is te hopen dat ze niet al te veel hoeft te niezen.
    Nou Daan en Tim geniet van jullie vakantie tot de volgende keer


    groetjes Via

  • 04 April 2007 - 15:02

    Oma Th & Opa T:

    Dag Daan,
    Bedankt weer voor je verhaal.Tim moet nu wel bij je zijn.Geniet samen van al
    het vreemde,nieuwe en onthoud het goed.
    Lieve groeten van ons, T&T

  • 04 April 2007 - 15:03

    Janneke :

    Hey Daan,
    Even een inhaalslag gemaakt! Wat een verhalen! Super zeg! Echt knap hoe je dat allemaal aanpakt..
    Nu lekker genieten samen met Tim!
    Veel plezier samen,
    Groetjes,
    Janneke
    PS AFgelopen zondag toch weer gewonnen met hockey.. derde keer winst op een rij..moet niet gekker worden!!

  • 04 April 2007 - 15:47

    Oma Thea & Opa Toon:

    Hoi Daan & Tim,
    Thea komt net binnen met de post,har-
    telijk dank voor je foto.We zijn er echt
    blij mee dat je ons op deze wijze bedenkt.Nogmaals lieve groeten van ons,
    Thea & Toon.

  • 04 April 2007 - 18:01

    Martijn En Joyce:

    kí tal Daan,

    is eindelijk je amigu weer in de buurt. Ben nog steeds verbaasd over je schrijfkunsten leuk om zo op de hoogte te blijven.

    Doe het rustig aan en we lezen het wel weer.....

    Groetjes Martijn en Joyce

  • 06 April 2007 - 08:13

    Tante Mariet En Ome :

    wij zijn nu hier met anna om naar de vissen te kijken bij jou thuis we wensen je veel plezier en succes in je werk groetjes uit oirschot

  • 06 April 2007 - 15:47

    Hammetjes:

    hey,, gelukkig is het daar nog steeds goed en het word nog beter met tim er bij hopen wij we verheugen nou al op het volgende verhaal met jullie tweeen,,dat word dus een dubbel zo groot verhaal,,maar ga goed vakantie vieren daar. en tot de volgende keer

  • 09 April 2007 - 08:40

    Susanne & Verdyne :

    He fawaka wan tori foe ons,

    Echt top dat je weer een dansvloer hebt gevonden, wuhahahaahahah. Waren we er maar bij dan hadden we echt gelachen. Tim hoe was de reis, ben je goed aangekomen. Is het wat je ervan verwacht had. Best wel warm he? En hoe was het om elkaar na zo'n lange tijd weer te zien. Je word een ster met je reclame spot!! Echt leuk zeg.

    Je geeft ook al goede adviezen. In haar broek gescheten tijdens het niezen. Wat een vrouw zeg. Is ze van het type big momma. En hebben jullie al leuke dingen gedaan. Zoals .... en.....?!

    Als je terug komt gaan we hier oook een dansvloer zoeken. Veel plezier nog en tot schrijvens

    Veel plezier met z'n 2e

    Susanne en Verdyne

  • 09 April 2007 - 16:20

    Opa & Oma Kroon.:

    Zalig paasfeest,, hoe is het nou met jou? zeker wel goed nu tim is..!:P Veel plezier als papa en mama komen, dan heb je toch geen tijd om iets te laten weten dus bij deze vele groeten en tot ziens doei opa en oma van kronenburg.. :)

  • 10 April 2007 - 07:19

    Jochem:

    Ha Dames, klinkt leuk daaro! Maar geen reden om niet te trainen heh, er is daar vast wel iets fysiek te doen ;)

    groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Danielle

Actief sinds 25 Okt. 2006
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 19805

Voorgaande reizen:

16 Mei 2007 - 27 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: